Tanévbúcsúztató túra, 2009. június 5. - Csákvár-Gánt

2009.09.10

Kedvesen családias túrával búcsúztattuk a 2008/2009-es (és egyben utolsó) Vácis tanévemet...

Rajna Gabi és Csapó Feri képviselték a Váci diákságát, Balázs fiam és én egészítettük ki a csapatot. A kis létszám miatt hanyagoltuk az Alba Volánt és az örek Skodára bíztuk magunkat, aki becsülettel le is szállított bennünket a Csákvár melletti Haraszt-hegyi Tanösvény kiindulópontjához. Itt felmálházva magunkat, vidáman nekieredtünk.

Kép

A Haraszt-hegy régi kedves ismerős, már nem tudom összeszámolni, hányszor ballagtam végig a legkülönbözőbb évszakokban, de főleg május végén, hiszen akkor mutatja legkedvesebb arcát: ekkor leggazdagabb a növényvilág, nyílnak az orchideák, s harsogóan zöld az erdő.

A Haraszt-hegyre a Balog-völgyön át vezet az út, mely hangulatos sziklafalakkal, azokon kisebb-nagyobb üregekkel örvendezteti meg az arra járót.

Itt éppen Balázs foglalt el egy kellemes fülkét a sziklafalban, ahonnan szemmel tartotta a terepet (mely növényekből, kövekből és belőlünk, többiekből állt).

Kép

S íme a többiek, akikhez képest  a tikkadt szöcskenyájak semmiképp sem foghatók.... A Balog-völgy kaptatója megkínozta a fiúkat egy kicsit, de aztán erőre kaptak, és mehettünk tovább.

A Haraszt-hegyre felérve, Gánt felé kitekintve a jól ismert panoráma köszöntött bennünket a dolomitkopárok kibukkanó sziklatörmelékével és a karsztbokorerdők rövidre nyírt üstökével.

Miközben felfelé ballagtunk, egy gyászcincér javította amúgy sem épp gyászos hangulatunkat.

Kép

A Haraszt-hegy legtetejére érve pedig már a déli panorámában gyönyörködve pihenhettünk meg.

Alattunk már a Kőlik-völgy kanyargott, melynek leismertebb és már messziről legfeltűnőbb képződménye a Kőlik-völgyi-barlang hatalmas függőleges hasadéka.

A hasadék megmászása nem kis erőt, ügyességet, no meg merészséget követel, mert két helyen is kell a teljesen függőleges falon néhány centis párkányokon fogódzót keresni, miközben alattunk a mélység.

Kép

Amint az látható, most épp Gábor kísérli meg leküzdeni a magasságot.

A barlangból sajátos kilátás nyílik Csákvár házaira és a Zámolyi-medencére. S mikor az emberfia eltelik a szépséggel és önmaga ügyességével, hogy ide fölmászott, lassan tudatosodik benne, hogy innen le is kell valahogy jutni...

A barlangot elhagyva és kissé lejjebb jutva a völgyben alkalom nyílik visszatekinteni a sziklafalban feltáruló hasadékra, mely kilométerekről látszik a környező területekről, hívogatva a kalandvágyó embereket.

A Kőlik-völgy után a Szóló-kő halmát megkerülve a Vértes talán legismertebb barlangjához, a Báraczházi-barlanghoz ballagtunk. A barlangról néhány információ:

A Báraczházi-barlang ősállatmaradványairól híres. A Csákvár nyugati szélét lezáró, 204 méter magas Guba-hegy keleti sziklafalában, 189 m tszf. magasságban található. Kataszteri száma: 4521-1.

A barlanghoz a Csákvárról induló zöld turista jelzésen, majd az abból kiágazó zöld barlangjelzésen juthatunk. A barlang szabadon látogatható. Hossza: 87 méter, vertikális kiterjedése: 10 méter, mélysége: 1 méter, magassága: 9 méter.

A Magyar Turista Egyesület Székesfehérvári Osztályának néhány tagja 1925-ben (más források szerint1924-ben) a sziklaüreg talajába leásva csontokra akadt.Kadic Ottokár minderről értesülve megvizsgálta a sziklaüreget és a benne talált csontokat. Ezek után a barlangot szakszerű felásatásra ajánlotta. A barlang akkori tulajdonosa Esterházy Móric gróf, volt miniszterelnök megtudva, hogy a birtokán lévő sziklaüreg milyen értékes elhatározta annak mielőbbi felásatását. Az első ásatás 1926 tavaszán történt meg. 1928-ban ismét megásatta Kadić a barlangot.

1951-53-ban Kretzoi Miklós és munkatársai fejezték be a barlang őslénytani feltárását. Így az eredeti kitöltésből mára már alig maradt valami.

180 féle állatfaj emléke került innen elő. Sok 10-12 millió évvel ezelőtt élt ősállat, köztük a háromujjú ósló (Hipparion primigenium), őszsiráf, masztodon (Gomphotherium longirostre), kardfogú tigris (Machairodus cf. aphanistus), és a csákvári hiéna (Allohyaena kadici) maradványait találták itt. Érdekesség egy 50-30 ezer év előtti ember ujjcsontja, azonkívül pattintott vésők, állatcsontokból készült szerszámok.

A csákvári leletegyüttes inkább az ún. "korai Hipparion faunákhoz" sorolható és ligetes szavanna jellegű őskörnyezetben élt. A lelet érdekességét fokozza az a körülmény, hogy ezt az érdekes állattársaságot barlangban gyűjtötték, ahová valószínűleg a barlangban tanyázó hiénák cipelték be a környékbeli elhullott állatokat.

A római korban a barlangban Diana istennő tiszteletére szentélyt alakítottak ki, ahogy ezt az ott talált felirat is tanúsítja: "Dianának szentelve Marcus Aurelius Constantinus a pretorianusok veteranusa fogadalmát szívesen teljesítette. A. Constantinus saját költségén állította". /köszönet a Wikipédiának/

Kép

A barlang két bejárattal is rendelkezik, a keleti, kisebb, de ugyanakkor jobban megközelíthető bejárat látható a képen.

Egy állva is jól járható folyosón jutunk a tulajdonképpeni főágba, amely még jobban járható...

Megszemléltük a főág magas folyosóját, mely valójában tektonikus beboltozódással jött létre...

Kép

... szemügyre vettük a főág végében a kürtőt ...

... és a barlang falára a közeli talajfelszínről bekúszó gyökereket is.

Kifelé menet a barlangba beszűrődő fény sejtette, hogy rövidesen kiérünk.

Kép

A barlangtól Gánt-Bányatelep felé vettük az irányt. Miután a kulacsainkat feltöltöttük a bányatelepi szociális otthon vízcsapjából, meglátogattuk a gánti külszíni fejtésből kialakított geológiai tanösvényt és a Bányászati Múzeum bejáratát. Sajnos közelebbi ismerkedésre nem maradt időnk, mert még hosszú út állt előttünk, s a fiúknak még Fehérvárról haza is kellett jutniuk.

Ami ezután következett, az egy negyedosztályú amerikai sci-fi díszletének is beillett volna... Gánt felé ballagva kereszteztük a már felhagyott bauxitbánya területét, ahol egészen különös tájképi hatást eredményez a bauxit vöröse és a közüle kihajtott fák és bokrok zöldje.

Rövidesen ismét földi tájakra értünk, ahol Gánt és a finom FAGYI (!) fogadott bennünket.

Kép

Az élménnyel és a szénhidráttal feltöltődve már könnyedébben leküzdöttük a falu feletti emelkedőt, és újra Csákvár felé vettük az irányt.

Az autóhoz visszaérve kellemesen elcsigázódtunk, sőt, Ferinek még zoknit is kellett cserélnie... Node csak a szépre emlékezem...